Sievietes roka ar flomāsteri zīmē dažādus zobratus, to starpā viens sarkans un četri pelēki, jo tie ir faktori, kas ietekmē, kā veidojas preces cena

Noderīgi zināt

Kā veidojas preces cena

Jeļena Rozentāle

2 min.

Visbiežāk pircēji izdara savu izvēli, pamatojoties tieši uz pakalpojuma vai preces cenas lieluma. No šī faktora ir atkarīga arī uzņēmuma, kas piedāvā konkrēto preci vai pakalpojumu, peļņa. Saprotams, kāpēc pircēji dod priekšroku lētākām precēm, taču arī uzņēmumi vēlas nopelnīt, tāpēc pie cenas veidošanas nāk talkā vairāki faktori un apstākļi, kas palīdz noregulēt atbilstošāko produktam cenu. Tālāk apskatīsim, kā veidojas preces cena un kas to ietekmē. 

Ražošanas izmaksas

Cena, galvenokārt, veidojas atkarībā no ražošanas procesa. Ir preces, kurām ir sarežģīts un ilgs ražošanas process, līdz ar to tām cena būs augstāka. 

Pie ražošanas izmaksām pieskaita arī darbaspēka, infrastruktūras, reklāmas u.c. izdevumus. Piemēram, šobrīd cena precēm aug, jo palikusi dārgāka elektrība un palielinājušas izejvielu izmaksas.

Turklāt, jāņem vērā, ka roku darbs vienmēr tiek novērtēts dārgāk salīdzinājumā ar rūpnīcā ražotām precēm. 

Konkurence

Jebkuram uzņēmumam, izvērtējot cenas piemērotību konkrētam produktam, ir jāņem vērā arī konkurence tirgū. Citreiz ir jāsamazina cena, lai varētu saglabāt konkurētspēju un nepazaudētu pircējus. 

Uzturēt cenas augstā līmenī var tikai tie, kas piedāvā ekskluzīvas tirgū preces un pakalpojumus.

Divas cenu zīmes: melna ar uzrakstu “Cena” un sarkana ar uzrakstu “Vērtība”, jo ir svarīgi zināt, kā veidojas cena

Pieprasījums un piedāvājums

Bieži cena ir atkarīga no patērētāju pieprasījuma. Piemēram, ja konkrētam produktam ir lielas pārdošanas, uzņēmums var atļauties uzlikt augstāku cenu, jo pircēji to būs gatavi pirkt jebkurā gadījumā. 

Turpretī, ja piedāvājums ir lielāks par pieprasījumu, uzņēmumiem, lai nepazaudētu peļņu, vajadzētu samazināt cenu. Piemēram, ir sezonas preces, uz kuru pārdošanas ir iespējams nopelnīt tikai konkrētajā gadalaikā. Ārpus sezonas vai tai beidzoties, uzņēmumiem ir izdevīgāk piedāvāt šo preci par atlaides cenām. 

Kvalitāte

Nepārprotami, jo augstāka kvalitāte produktam, jo augtāku cenu var atļauties uzstādīt uzņēmumi. 

Kvalitātei arī ir nianses, piemēram, produkts var būt izgatavots no augstās kvalitātes materiāliem vai vienkārši tam var būt lielāka funkcionalitāte. Līdz ar to, pamatojoties uz šiem faktoriem, veidojas arī preces cena tirgū. 

Zīmols

Gandrīz iet roku rokā ar iepriekšējo kvalitātes faktoru – zīmols. Ir pircēji, kas, izvēloties preci vai pakalpojumu, dod priekšroku zināmajiem zīmoliem, kas ir ieguvuši labu reputāciju lieliskās kvalitātes dēļ. Tieši tāpēc šīm precēm parasti ir arī augstāka cena, jo uzņēmēji saprot, ka uz šo produktu tik un tā būs pieprasījums. 

Turpretī, zīmoli, kas tikko sāka darboties un vēl nav sevi pierādījuši, ir spiesti piedāvāt savus pakalpojumus par zemākām cenām, lai varētu iegūt atpazīstamību tirgū un saglabāt konkurētspēju.  

 

Visbeidzot, ir svarīgi atcerēties, ka preču un pakalpojumu cenas ir dinamisks un mainīgs faktors. Uzņēmumi var mainīt savas cenas atkarībā no dažādiem apstākļiem un faktoriem, lai paliktu konkurētspējīgi un varētu izpildīt savus mērķus. Bet pircējiem jāsaprot to veidošanas process. 

Jeļena Rozentāle

Cilvēka roka tur pildpalvu, lai parakstītos uz finanšu jaunumu saņemšanu portālā comperia.lv

Nepalaidiet garām jaunumus finanšu jomā

Piesekojiet jaunumiem, lai būtu informēts un nepalaistu garām aktuālākos piedāvājumus.

Es piekrītu personas datu apstrādei un lietošanas noteikumiem.

Jaunākie raksti

Tēmas